جاروبرقی ها چگونه کار می کنند

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.با نگهداری درست از جاروبرقی برای سالهای آتی خوب کار خواهد کرد.

وقتی شما با نی، نوشیدنی ای را می چشید ، شما از ساده ترین مکانیسم مکش استفاده می نمایید.مکش نوشیدنی یک فشاری را بین قسمت پایین نی و بالای نی وارد می کند. که فشار مایع در زیر از بالا بیشتر است ، که نوشیدنی به سمت دهان شما وارد میشود.

این همان مکانیزمی است که در جاروبرقی هم رخ می دهد ، اگرچه نحوه اجرایی اش کمی متفاوت تر و پیچیده تر است.در این پست،ما نگاهی به داخل جاروبرقی می اندازیم،تا بفهمیم که فرآیند مکش گرد و خاک و کثیفی چطور اتفاق می افتد. همینطور که پیداست، طراحی استاندارد جاروبرقی بسیارساده است، ولی بستگی به موارد فیزیکی دارد تا بتواند خوب تمیز کند.

جاروبرقی

اجزای تشکیل دهنده جاروبرقی

شاید به نظر ماشین پیچیده ای بیاید ، ولی یک جاروبرقی معمولی از 6 جز ضروری  تشکیل شده است:

پورت ورودی، که از اکسسوریهای مختلفی تشکیل شده

پورت خروجی

موتور الکتریکی

فن

کیسه ای پر منفذ

یک محفظه که تمام اجزا داخل آن قرار دارد

وقتی شما جاروبرقی را به برق می زنید و روشن می کنید ، این اتفاقی است که می افتد

جریان الکتریکی، موتور را فعال می کند موتور به فن وصل می شود، که تیغه های زاویه دار ، دارد(مثل بال هواپیما)

همین که پره های فن می چرخد ، هوا را به جلو می کشاند ،به سمت پورت خروجی

وقتی ذرات هوا به سمت جلو کشیده می شود ، چگالی ذرات ( و فشار هوا) در مقابل فن افزایش می یابد و در پشت فن چگالی هوا کم می شود.

این فشار در پشت فن جمع می شود ،درست مثل وقتی که فشار در نی وقتی شما نوشیدنی می خورید تجمع می کند. سطح فشار در ناحیه ی پشت فن ، از سطح فشار خارجی جاروبرقی کمتر می شود. به این شکل عمل مکش انجام می شود،یک خلا جزئی داخل خود جاروبرقی.

هوای اطراف از طریق پورت ورودی خودش را داخل جاروبرقی می کند،زیراکه فشار هوا داخل جاروبرقی کمتر از فشار بیرونی است.

تا زمانیکه فن کار می کند ، و گذرگاه جاروبرقی باز است،به طور دائمی جریان هوا از سمت پورت ورودی به سمت پورت خروجی حرکت می کند.حالا چطور این جریان کثیفی را از فرش جمع می کند.

برس ها و کیسه ی جاروبرقی

حرکت ذرات هوا ، در برابر هر نوع گرد و خاک و کثیفی ای ، و اگر این کثیفی ها سبک باشد، و قدرت مکش به اندازه کافی قوی باشد،این باعث می شود که در اثر اصطکاک ، آن ماده به داخل جاروبرقی کشیده بشود.برخی از مدلهای جاروبرقی هستند که در قسمت سرشان برسهای چرخشی دارند، که گرد و خاک فرو رفته در فرش را با مکشی و حرکت این برس ها بیرون می کشد.

بعد این هوا و کثیفی های مکش شده به سمت پورت خروجی میروند و از بین کیسه پر از منفذ عبور می کند( مثل یک فیلتر عمل می  کند) سوراخ های ریز روی کیسه به اندازه کافی بزرگ هستند که ذرات هوا از آن عبور کند،و به اندازه کافی کوچک هستند که کثیفی ها در آن بماند.بنابراین،جریات هوای جاری وارد شده به کیسه از بافت کیسه خارج می شود ولی کثیفی و گرد و خاک داخل کیسه می ماند.

جای کیسه ی جاروبرقی بین مخزن ورودی و پورت خروجی است.

اجزای جارو برقی

قدرت مکش جاروبرقی به چندین عامل بستگی دارد:

قدرت مکش جاروبرقی ضعیف تر یا قوی تر خواهد بود بسته به :

قدرت فن : که بتواند مکش قوی ایجاد کند ، موتور باید بتواند در سرعت خوب و مناسبی بچرخد

انسداد در محل عبور هوا : اگر کلی کثیفی در کیسه ی جاروبرقی باشد، اینطوری هوا نمی تواند از آن عبور کند ، هر ذره ی هوا آهسته تر عبور میکند، برای همین است وقتی کیسه ی جاروبرقی را خالی می کنیدیا عوض می کنید جارو بهتر عمل می کند

قسمت باز انتهایی پورت ورودی: ازآنجایی که سرعت فن جاروبرقی ثابت است، مقدار هوایی که از جاروبرقی می گذرد در هرواحد زمان نیز ثابت است.اگر پورت کوچکتر باشد، هر کدام از ذرات باید تندتر حرکت کنند تا در زمان مشخص  خارج بشوند. زمانی که سرعت هوا زیاد می شود فشار کم می شود . این افت فشار باعث می شود مکش در پورت ورودی قوی تر بشود

جاروبرقی مرکزی

می دانید که اولین جاروبرقی به سال 1800 بر می گردد ، که به صورت دستی کار می کرد تا مکش انجام بشود . اولین جاروبرقی که به صورت الکتریکی کارمی کرد در اوایل سال1900 رونمایی شد، یکی ازمحبوبترین طراحی های جاروبرقی که دوباره محبوبیتش فراگیر شد ، جاروبرقی مرکزی درخانه بود.

یک فن موتوری که در خارج از خانه عمل مکش را از طریق لوله های متصل شده در داخل دیوار انجام می دهد.کثیفیها از طریق لوله هاجمع آوری می شود و داخل یک مخزن بزرگ ریخته می شود،که فقط لازم است چند بار در سال آن را خالی کنید.

شما عزیزان جهت تعمیرات لوازم خانگی خود در انواع برند از جمله تعمیرات لوازم خانگی ال جی می توانید با تعمیرگاه ال جی تک سرویس تماس حاصل فرمایید.

منبع: http://home.howstuffworks.com/vacuum-cleaner.htm

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *